Monday, February 4, 2013

Bekam

hmm weekend baru nie...x kemana sangat pun sebab mama x sehat..so x la berjalan2
balik gombak, pergi uptown bangi and smalam bawa anak2 gi indoor playground and after that gi tgk movie and dinner berdua dekat Mat Ayam Kampung. H,, banyak la jugak ye berjalan..?hmm...

so gi uptown bangi just nak urut2 kaki sekali terjebak dgn full massage ..hmm oklah..pastu dah abis massage..bleh plak akak ni ayat manis suruh try bekam...aku x naakkk...pastu akak tu ckp2  dgn En Hazly..suruh lah buat..buat bekam angin..oooo untuk pengetahuan En Hazly nie memang suka buat bekam. me not like..! sebenarnye tak pernah tray pun. then lebam lebam la badan ku..uuwwaaa... lagi pekat lebam tu maknye ade toksin ..hmm aku ni badan memang berangin je. hmm pastu akak tu provoke2 wat bekam drah lah..lllaggiii lah i x naaaakk! En Hazly ni bab menawar mmg pandai...tah ape deal diorang..sekali PASS!! dia siap wat demo lagi..ala x rase ape pun ...cucuk cucuk sikit je. UUUwwaaa aku dah riuh dah dlm tu..huhuhu nasib baik bukan buat kat khemah..buat dlm kedai..selesa la..I buat kat Aroma Anggun.. deret KK mart..diorang ade kedai. Frankly speaking aku boleh tahan sakit bersalin...tapi aku x tahan sakit mengurut. sakit dia tue..sampai ke urat! terangkat2 kaki aku..nasib baik x tersempak budak yg urut aku nie..
but insyallah sebulan sekali aku mesti mengurut..utk sehat2 kan diri nie..asyik angin je satu badan...kang tak kuar ..aku plak yang naik angin!

Bekam angin just for buang angin x makah sgt. rasenya 10 bekam RM 10-15 kot tapi bekam darah satu bekam is RM 15. bayangkan aku kena berapa..at least ade 8 lebam.. uuwaa...En Hazly ckp dah alang2 buat , buat je terus. Tapi mlm tu tido nyenyak la...x la sakit sgt. ok lah. hhmm tapi Affan n Aqeel dah melompat2 ah atas badan aku...pasrah je lah..

Larangan berbekam

* Tidak semua orang boleh berbekam kerana dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan. Mereka termasuk yang mempunyai masalah tekanan darah rendah, pesakit kudis, perempuan mengandung dan ketika haid, masalah kulit yang serius atau dalam keadaan sangat letih, lapar dan kenyang.

* Antara anggota bahagian tubuh yang tidak boleh dibekam ialah mata, telinga, hidung, mulut, alat kelamin dan dubur.

Kebaikan berbekam

* Membantu menghilangkan pening dan migrain.

* Membantu membuang angin dalam badan, melegakan pernafasan dan sistem perkumuhan.

* Membantu memecahkan lemak, peluh dan melegakan demam.

* Membantu memulihkan ketegangan urat leher, belikat, pinggang dan urat sendi di kaki.

* Membantu mencegah kebas kaki dan membantu meredakan serangan angin ahmar.

* Mengeluarkan darah toksik dan melancarkan peredaran darah tersumbat.

* Membantu meringankan tubuh. Darah kotor terkumpul di bawah permukaan kulit menyebabkan rasa berat dan malas.

* Membantu menajamkan penglihatan. Peredaran darah ke mata yang tersumbat menyebabkan penglihatan kabur.

* Dikatakan dapat merawat pelbagai penyakit. Dianggarkan sebanyak 72 jenis penyakit dapat disembuhkan seperti ketegangan urat, darah tinggi, jantung, kolesterol, masuk angin, migrain, sakit mata, angin ahmar, sakit gigi, jerawat, sembelit, tekanan dan buah pinggang.

Recomnded to all lah..bagus buat bekam ni, lagipun ini Sunnah Nabi. so sesiapa yang berangin je..try la bekam.

Uptown jalan reko tu ade banyak kedai.


Affan n Aqeel

Affan n Aqeel

Affan - 7 months (so cute ...)

Affan - 7 months (so cute ...)

Shibam Aqeel- 7 months

Shibam Aqeel- 7 months